*** Det här inlägget är ett samarbete med Fiskars, det är mina egna ord och intryck om produkterna ***
Det som är speciellt med All Steel är att dom har en avancerad keramisk Ceratec°-beläggning som leder värme extremt väl vilket gör att det blir ett bra stekresultat och maten har svårt för att fastna, jag har inte lyckats bränna fast något i den än. Den tjocka bottnen gör att värmen leds bra på alla sorters spisar
Entrecote med bearnaise, ljumen grönkålssallad och sötpotatis
Ugnsbakad sötpotatis
Ingredienser sötpotatis
1 stor sötpotatis
några matskedar olivolja
flingsalt
Gör så här:
- Sätt ugnen på 200 grader.
- Skala och skär sötpotatisarna i klyftor och lägg i en ugnsform, ringla över olivolja och salta med flingsalt, rör runt så att alla klyftor blir täckta av olja och salt.
- Kör in i ugnen, ca 30-40 minuter, vänd runt när halva tiden gått, dom är klara när dom blivit lite brända på ytan och är mjuka inuti, känn med sticka.
Ljummen Grönkålssallad
Ingredienser Grönkålssallad
200 g grönkål
50 g valnötter
1 st päron
1/2 st granatäpple
100 g chevreost
olivolja
salt
Gör så här:
- Värm upp en All Steel traktörpanna med olivolja.
- Lägg i grönkålen som du ev rivit i bitar om du köpt på stjälkar och salta lite, fräs på en stund så att den börjar bli lite krispig.
- Lägg i valnötter och päronet som du halverat och skivat i ca 5 mm skivor
- Nu kan du ställa salladen åt sidan medans resten tillagas men dela först granatäpplet och plocka ut kärnorna, riv eller skär bitar av chevreosten också.
- När det är dags för servering lägger du i granatäppelkärnorna och osten och värmer på lite, det är gott om osten blir lite ljummen och mjuk.
Bearnaisesås
Ingredienser Bearnaise
250 g smör
2 äggulor
1 schalottenlök
0,5 dl vitvinsvinäger
0,5 dl vatten
några droppar tabasco
1 kruka dragon
0,5 dl persilja
ca 1 krm salt
0,5 krm cayennepeppar
Gör så här:
- Smält smöret, jag brukar hälla över det i en kanna, låt det svalna till ca 60 grader innan det blandas ner i äggblandningen sen.
- Hacka schalottenlöken och lägg i en liten kastrull tillsammans med vitvinsvinäger, vatten, tabasco och en kvist dragon. Koka ner tills det återstår 1 msk av vätskan och fiska upp dragonkvisten, löken låter jag ligga kvar för lite tuggmotstånd och sötma, men sila bort om du inte gillar det.
- Vispa ner äggulorna, en i taget på svag värme, men inte för svalt, jag kör på 3:an av 9, vispa tills det tjocknar. Har du för varmt blir det äggröra och är det för kallt så blir det inte tjockt.
- Ställ kastrullen på en kall disktrasa och kolla så att smöret är 60 grader. Vispa ner smöret, bara droppvis i början, när såsen börjar tjockna kan du öka takten på strålen. kom ihåg att vispa hela tiden.
- När smöret är i så har du i färsk hackad dragon och persilja, salta och peppra, smaka av, behöver du smaka flera gånger så ta en ny sked, salivet kan göra så att såsen skär sig.
Entrecote i Fiskars All Steel
Ingredienser
1 skiva entrecote (3 cm tjock)
salt och svartpeppar
Gör så här:
- Låt köttet bli rumstempererat, torka av med hushållspapper, salta och peppra innan om du vill.
- Hetta upp stekpannan på hög värme, nästan högsta.
- Lägg i köttet och stek 2-3 minuter på varje sida, beroende på hur du vill ha stekgraden, jag stekte 2 minuter på varje sida här för att få rare.
Vad skulle du tillaga i en Fiskars All Steel stekpanna? kommentera gärna nedan











Ser väldigt festligt och vintrigt ut,det ska jag testa
Gör det ?
Åh så gott allt ser ut. Ska testa den ljumma salladen. Tack för inspiration
Det va jättegott ? ja testa den, den blev supergod